ATTRAKTIV SCENE: Hans Petter Grimstad Gyldenskog, fra Universitetet i Agder, har eksamenskonsert i trommer på den spesialbygde Bingen scene. SILKETRYKKLINJA: Per-Arthur Hanssen er leder av Gateakademiet og tror på fordomsfrie møter med de enkelte ungdommene. På Gateakademiet mener de ansatte at enkeltindividet lærer best ved å produsere og arbeide med oppgaver på en praktisk måte. og Marthe Heldal Christiansen mot toppen i klatrehuset. Siste skrik Kulturhuset skal være tilrettelegger for kulturaktiviteter som de unge skaper selv. Derfor får ungdommene på Samsen muligheter for å bygge seg en kompetanse innenfor radio, medier og kunst som kan brukes i eventuelle skolevalg eller jobb senere i livet. – Vi skal ha datakoblinger, Mac og programvare. Og dette har kommunen prioritert. Kulturhuset satser mer på teknisk infrastruktur enn på fancy lokaler. Derfor får ungdommene prøve seg på det absolutt siste i ikt-utstyr, sier Malmgren. Kamera- og redigeringsutstyr er kostbart og tipp topp moderne. Utlån og bruk er basert på gjensidig tillit. Huset er sonebasert, med alarmer og vektertjeneste. Likevel er det eneste de ansatte har opp- levd så langt at noen må minnes på røykeforbudet. Samsen driver også Bingen scene, med ungdommene som medarrangører. Her har Turboneger og Big Bang hatt konserter, men det er flest lokale aktører som bruker scenen. – Vi har en proff scene med proft utstyr fordi vi mener det er viktig, forteller Malmgren. Samsen-imaget – Ungdomsmiljøet er flerkulturelt; det er helt naturlig at det er slik. Huset er åpent    > Fagbladet 8/2010 > 33 fbaargang2010 fbseksjonKIR