¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇ¸ˇDet er mellom 800 og 900 festivaler og spel i Norge. Mørketidsfestivalen på Svalbard er en av dem. Tekst: INGEBORG VIGERUST RANGUL Foto: ANITA ARNTZEN Cool place, Mhot music ange festivaler holder på år  Jazz er ikke det som trekker flest folk. etter år. Mørketidsfestivalen Festivalen har dermed utviklet seg mer i retPolarjazz på Svalbard gikk av ning av en musikkfestival hvor vi forsøker å stabelen for 15. gang i februar. blande inn jazzalibier, et ikke ukjent Den kom i stand ved en tilfeldighet. En hotelleier i Longyearbyen satt ved siden av fraktsjefen i et flyselskap på flyet opp til Svalbard. Den ene hadde interesse av å fylle hotellet i mørketida, og den andre med interesse av å fylle flyseter.  En felles interesse for jazz fikk dem til å tenke på en festival. Og de fikk snøballen til å rulle, forteller festivalsjef for Polarjazz, Lasse Stener Hansen. Festivalen startet som dugnad, og mange frivillige stiller opp hvert eneste år. Øynene opp for festivaler Tre av fire kommuner har en eller flere festivaler i løpet av året, og er et av de tydeligste eksemplene på møtet mellom ildsjeler og kommuner, viser en ny studie av festivaler og kommuner fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). Festivalen er god markedsføring og et årlig høydepunkt for innbyggerne.  Lokalstyret i Longyearbyen låner ut utstyr og kulturhuset uten kostnader for oss, og i tillegg bidrar det med støtte fra korkpengene, det vil si overskuddet fra polutsalget, forteller Lasse Stener Hansen. Fra jazz til jazzalibier På Svalbard arrangeres det også solfestuke, bluesfestival og kunstpause i tillegg til to maratonløp. fenomen for jazzfestivaler landet over, sier festivalsjefen. Lasse Stener Hansen sier at musikkfestivaler må ha sine trekkplastre, som igjen betyr større krav til scene, lyd og fasiliteter.  Vi skulle gjerne rendyrket jazzen slik bluesfestivalen gjør med bluesen, men det er rett og slett ikke mulig. Her på Svalbard er det vanskelig å trekke folk fra et større geografisk område. Dermed har festivalen blitt mer kommersiell. Likevel har vi kunnet by på mange flotte artister og konserter opp gjennom årene, sier festivalsjefen. Vokst seg store Polarjazzens største utfordring har blitt formatet.  Mye vil ha mer, og det er vel liten tvil om at Longyearbyens befolkning er bortskjemte på kulturopplevelser. Lasse Stener Hansen sier det var enklere i starten da gode jazzartister stilte opp nesten gratis, og omsetningen var på 350.000 kroner for hele festivalen. I dag er den oppe i 1,3 millioner, og risikoen blir stadig større.  SAS og Store Norske har støttet festivalen økonomisk i alle år. Det er de største bidragsyterne, og selv om mange mindre sponsorer i Longyearbyen og på fastlandet også betyr mye, så er vi avhengig av de to store for å kunne holde det gående i det formatet vi har nå. 34 > Fagbladet 9/2012 ¸ˇ¸ˇ¸ˇ fbaargang2012 fbseksjonKIR