voksenkontakt som på mange måter er unik. Ikke voksenkontakt som på mange måter er unik. Ikke
Norge – som i resten av Europa – en rekke flerkulturelle
områder hvor antallet innvandrerfamilier
er stort. Her er sønner og døtre med innvandrerbakgrunn
en ny og viktig tilvekst til medlemmene i
norske fritidsklubber.
Jeg har selv siden 1993 og fram til 2005 – med
rundt fem års mellomrom – fulgt et flerkulturelt
ungdomsmiljø i Groruddalen, med utgangspunkt i
en fritidsklubb – på et sted jeg av anonymitetshensyn
har kalt «Rudenga» – i en serie forskningsprosjekter.
Med alle de negative medieoppslagene om ungdom
ved innvandrerbakgrunn jeg hadde i bakhodet når
jeg satte i gang arbeidet, måtte jeg streve for å møte
stedet og ungdommene med et åpent sinn. Over 80
nasjonaliteter var da representert blant beboerne i
bydelen. Her, tenkte jeg, ville det ikke være overraskende
å finne betydelige konflikter, motsetningsforhold
og problemer i det lokale ungdomsmiljøet.
Men slik forholdene på stedet framstod, holdt
denne antakelsen ikke stikk. Tvert imot var dette
meget sammensatte miljøet i stedet preget av
samspill, lavt konfliktnivå og sosial integrasjon. Sagt
på en annen måte: ungdommene hadde utviklet en
kompetanse i å håndtere kulturelle forskjeller.
Kompetansen dreide seg om å finne fram til
møtepunkter, broer, felles interesser i form av
musikk, sport, klesstil, stedsidentitet, språkbruk,
kjærlighetsforhold, og vennskap. Hvordan? Ved å
legge større vekt på likhet – på hva man har til felles
– enn på forskjellene, selv om disse ikke ble underkommunisert.
Ved å legge mest vekt på likhet,
samtidig som man både tolererer og anerkjenner
forskjeller uten å insistere på klare grenser, var
ungdommenes praksiser mest av alt preget av hva vi
kan kalle elastisitet; for stor vekt på forskjeller vil
true opplevelsen av fellesskap, mens for stor vekt på
likhet vil undertrykke opplevelsen av forskjeller. I
midten av disse ytterpunktene finner vi det elastiske.
Om Alis familie er fra Pakistan, Sahras er fra
Somalia og Angelas er fra Chile, er det viktig å vite
det og vise respekt for det. Men det er ikke nødvendigvis
det som er det viktigste: heller å kunne
møte hverandre som gode kompiser og venninner.
Og her er fritidsklubben en viktig møtearena.
Men en velfungerende fritidsklubbs store styrke i
blant annet flerkulturelle områder som på Rudenga,
handler ikke bare om å være et sted der unge folk
kan møte hverandre på tvers av kulturell bakgrunn.
Den er også et sted der man kan oppleve en form for
minst for ungdom som kanskje har opplevd sin
skjerv av problemer, kan det være av viktig at man
på klubben kan møte voksne som har en helt annen
rolle enn de man vanligvis omgås: ikke forelder, ikke
lærer, ikke barnevern, ikke politi!
På Rudenga er klubblederen «Simon» en viktig
fyr. Han har jobbet på klubben i åtte år og har kjent
de fleste av medlemmene siden de gikk på juniorklubb.
Det sosiale samværet og ikke minst samtaler
med Simon er ettertraktede kvaliteter for de rundt
4050
faste brukerne. Her overvar jeg følgende
hendelse:
To av medlemmene, Sardar og Ravi (begge med
pakistansk bakgrunn), har vært involvert i et slagsmål
med en gruppe unge med vietnamesisk bakgrunn.
Politiet har beviser, og leter nå etter de to.
Anpustne og opprømte ankommer de klubben. De
vil ha tak i Simon forklarer situasjonen og spør om
råd. Sammen med dem kommer også åtteti
«bad
guys» fra byen, og bekjente av Ravi og Sardar, som
akkompagnerer dem med tilrop og oppfordringer <
Av viggo vestel, forsker
ved nOvA
INKLuDERENDE VELFERD
temahefte-24