KINO
3 D : s l i k e b r i l l e r g j ø r d e t m u l i g å s e fi l m i 3 D – o m j e g b a r e h a r s ø r g e t f o r a t b a t t e r i e n e v i r k e r , u n d e r s t r e k e r T o r fi n n F o r b e r g .
– For meg har ikke digital kinodrift betydd store
overganger. Stort sett er dette kjent stoff. Jeg vil
nesten si at alle som kjenner til hvordan Windows
fungerer, kjapt kan lære seg å laste ned og vise filmer.
Pussig nok motsatte filmdistributørene seg i begynnelsen
at vi skulle kunne laste ned filmer over nettet,
men etter hvert har de innsett hvilke fordeler dette
innebar for dem selv, og dermed ble det grønt lys
også for dette.
En film har gjerne en størrelse på rundt 150 GB,
og «Hobbiten», som er en større film, har en fil på
godt over 200 GB. Det betyr at det går en del tid
med til å laste ned filmer, men dette er det jo lett å
lage rutiner for, mener Forberg.
I det siste har 3Dteknologien
gjort sitt inntog på
kinoene for fullt, men det har ikke bydd på problemer
for de små kinoene, mener han. Det eneste å passe på, er
at hver enkelt av seerne får og bruker sine 3Dbriller,
og
at det er ladede batterier i dem. For teknologien, som
enkelt fortalt består i at høyre og venstre øye oppfatter
24 bilder hver, men at brillene gjør at de forskjellige
bildene som vises, settes sammen til et hele, er enkelt å
administrere for kinomaskinisten.
Lyd er vanskelig
– Den største utfordringen vi har for å gi kinopublikumet
en opplevelse, er ikke kvaliteten på
bildet, men god lyd, fortsetter Forberg.
Moderne filmer har svært kompliserte og forseggjorte
lydproduksjoner. For å gjengi dette skikkelig,
trenger kinoene lydanlegg av høy kvalitet i den
lokale kinoen.
– Noen vil ha lav lyd, mens andre vil ha høy. Men
først og fremst må vi ta hensyn til filmskaperen som har
laget en film med et lydbilde som vi skal yte rettferdighet
i kinosalen. Men så er det jo også sånn at filmskapere
som lager filmer for barn, tar hensyn til dette og toner
ned effektene slik at ikke barna skal bli skremt. Det
samme gjelder filmer ment for et mer voksent publikum,
6 den digitale hverdagen
temahefte-29