LYDHØRE: Barn lytter intenst til fortelleingen om Prinsen med de store ørene på fortellerfestivalen på Linderud gård i Oslo. Alt henger sammen Hvordan fortelle om klimatrusler uten å ta livsmotet fra barn og unge? Alt henger sammen med alt, er motto for årets fortellerfestival i Oslo. Til alle tider har mennesker fortalt historier om jordens undergang, om naturen som tar overhånd, om det lille mennesket som forgår. Eller kanskje det finner en utvei? – Nesten alle fortellinger og eventyr har et budskap om at den som passer på alle de små tingene – som Askeladden – får til de store tingene. Det er typisk for fortellinger fra hele verden, sier festivalleder Georgiana Keable. – Både barn og voksne må få følelsen av at vi kan bidra. Ved å leve erviendelavdetsomskjer,ogdeter ikke likegyldig hvordan vi lever. Barna må se handling fra voksne, og vi trenger fortellinger som gir dem mot og styrke. De fleste av oss er redd for å ta stilling. Fortelling gir oss mulighet til å utforske våre reaksjoner og vurdere om vi skal handle. Miljøkatastrofer kan virke som lurende skygger i mørke kroker, og det er skremmende å skru på lyset. Georgiana har samlet en rekke fortellinger fra hele verden på en cd: «The green man speaks» som belyser temaet med snert og humor. – Fortellingene viser oss at vi mennesker bare er en del av en større sammenheng, og bidrar til at vi kan møte nåtiden med innsikt og latter. eller for noen i familien, før du forteller til en stor gruppe. Du bør ha klart for deg en begynnelse og en slutt. Et lite ritual, for eksempel å tenne et lys for å få en annen stemning kan også være lurt. – Ha en liten fortellerkrok, og lag noen regler: Når lyset er tent, er det jeg som forteller. Så kan barna blåse ut lyset etter tur, og stille spørsmål. Forskjellige historier egner seg i barnehage og skole, mener hun. – I barnehagen kan vi ha enkle fortellinger. Barna er fortsatt i kontakt med hverdagsmagi. Alt har noe magisk ved seg. Men i barneskolen trenger en mer ytre magi, mer voldsomme og spennende historier. Tempo vil også variere. I barnehagen kan en fortelle langsomt, så barnet kan slappe av og ta inn bildene. I skolen må en gjerne skru opp tempoet. Sultne på fortelling Fortellerarrangøren mener internett og teknologiske duppeditter aldri kan erstatte levende formidling. – Jeg opplever at barn er sultne på fortelling. De får en annen type næring og er mer aktiv i sin indre verden. Vi forteller mye for ungdom, sier Georgina Keable som har tatt initiativ til Fortellerhuset i Oslo. – Når de skjønner at det ikke er gammeldags eller barnslig, elsker de å høre. En av øktene på fortellerfestivalen med elever fra videregående skole ble noe av det mest vellykkede. Med latter og klapping lyttet de til historier fortalt på engelsk. Dette er også en god måte å lære språk på. – Vi satser også mye på å utvikle språkgleden, også for dem med andre morsmål. Jeg elsker å holde kurs, sier Georgiana. Jeg gleder meg som et barn, sier hun med et stort smil. > FORTELLERKURS INSPIRERER I Kunnskapsløftet er muntlighet en av de fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i alle fag. Det arrangeres egne fortellerkurs for personale i barnehage, skolefritidsordning og skole. www.fortellerfestivalen.no www.georgiana.net www.fortellerhuset.no www.fortell.no Litteratur: Hilde Eskild & Benedicte Hambro: Snikk, snakk, snute Marit Jerstad: Fortellerkunst 34 > Fagbladet 6-7/2007 fbaargang2007 fbseksjonKIR