STILLE FØR STORMEN: Det er få minutter til forestillingen starter, og konsentrasjonen er høy hos lydtekniker Morten Owren Spørck.
av livet ditt. Du finner ikke en stilling som scenetekniker som er åtte timer hver dag, smiler Vatvedt.
– Man må ha en viss interesse for å drive med det her. Du tar ikke en sånn jobb bare for å ha en jobb. Du må være litt nerd.
Ikke for skummelt I motsetning til de fleste konserter og forestillinger, har teknikerne litt hensyn å ta ved kveldens barneteater.
– Vi forventer at ungene kommenterer litt, ler litt, og så må de ut og tisse og den slags. Jeg har faktisk brukt en del tid på å gjøre dette skummelt, men som lysdesigner har man jo et ansvar for å ikke gjøre det for skummelt for ungene, forklarer Vatvedt.
Uka før premieren satt hun lange dager og designet lyset, så nå kan hun lene seg tilbake. – Dette er de enkleste dagene på jobb. Hvis alt går som det skal, kan jeg bare sitte her og
trykke på play noen ganger, smiler Vatvedt.
Under denne typen forestillingsperioder er hun på jobb i omtrent fire timer, før hun kan slukke lyset og gå hjem.
Sikkerhet i høysetet
Mens de 66 unge skuespillerne gjør siste finpuss på replikkene bak scenen, har publikum begynt å fylle foajeen med summende småprat. Teaternervene sitter merkbart i lufta.
– Hele nøkkelen til suksess er sikkerhet,
LANGE DAGER: Lyd-, lys- og sceneteknikerne legger ned mange timers hardt arbeid foran hver forestilling. For noen er det ikke uvanlig med 12-timers arbeidsdag.
>
Fagbladet 12/2011 > 33
fbaargang2011 fbseksjonKIR