I Litauen kaster katolske kors lange skygger av
skyld og skam over menneskehandelens ofre.
Verst er det når de vender hjem etter å ha blitt
tvunget til å selge sex i land som Norge.
Tekst og foto: BÖRGE NILSSON/Textra
Skygger
av
U
U
nder korsene ved pilegrimsmålet Caritas’ verneboliger og er inne i
Korshøyden utenfor ••iauliai, Li-en kritisk fase. Justina skal sjekke at
tauens fjerde største by, forteller Irma ikke gjør noe dumt, og hjelpeskyldstudenten Justina Tinteryte om henne med praktiske ting.
hvordan religiøse fordommer går ut over dem som rammes
av prostitusjon og menneskehandel: «De vil det nok
selv.» «De er horer.»
Justina er frivillig i den katolske hjelpeorganisasjonen
Caritas. Hun har selv møtt fordommer hos venner og
kjærester, som mener at hun ikke burde bruke tid på prostituerte.
Horer er horer og blir aldri noe annet, sies det.
Religiøse tradisjoner
Justina er overbevist om at årsakene til befolkningens
fordommer er å finne i landets dype katolske tradisjoner.
Samtidig er det paradoksalt nok innenfor kirken ofrene
kan få støtte. Avvisningen dukker først opp i neste ledd,
i menighetene og samfunnet omkring.
– Det er mest vanlige folk som fordømmer, ikke munkene,
ikke prestene og ikke Caritas, forteller hun.
Hjelpeorganisasjonen bærer hele ansvaret for å motarbeide
menneskehandel i Litauen. Verken staten eller
kommunene bruker mye tid eller penger på dette.
Utbredt fattigdom
Den utbredte fattigdommen på landsbygda og de store
økonomiske og sosiale forskjellene gjør jobben enkel for
menneskehandlerne. Det er de samme forskjellene som
får titusenvis av litauere til å søke jobb i Norge.
Det er enkelt å identifisere risikogruppene.
– Sosialvesenet burde vie de mest utsatte familiene
større oppmerksomhet, men kommunen gjør ikke alt den
kan, forteller sosialarbeider Asta Lucinskiene i Caritas.
Hun orienterer Justina Tinteryte i forkant av helgens
innsats. Justina skal møte Irma på 22, som bor i en av
og
og
Irmas historie er typisk for mange
av ofrene. Som femtenåring havnet
hun på barnehjem fordi foreldrene
hennes drakk. Da ville halliker
plassere henne i en
leilighet her i ••iauliai, og
skam
de prøvde å få henne til å
reise til Sverige for å jobbe på fabrikk.
– Det hørtes ikke troverdig ut. Jeg fikk ikke vite noen
detaljer om den fabrikken, så jeg trodde aldri på det, sier
Irma.
Dopet på fest
Men det hjalp ikke å avslå tilbudene. Det
siste Irma husker av en bursdagsfest for
halvannet år siden, er to glass sjampanje.
Hun våknet i et låst rom i Italia, uten pass
og penger. To gutter forlangte at hun skulle
kle av seg. Hun kjente igjen den ene av dem
fra bursdagsfesten. Etter to voldtekter ble
hun etterlatt alene over natta.
Neste dag kom guttene tilbake. I nitida om
kvelden ble hun tatt med til ei gate der hun
skulle stå litt diskret i mørket. Andre jenter
fulgte med så hun ikke skulle gå til politiet.
I tre–fire dager hadde hun ti–tolv kunder
per natt, til hun fikk veldig vondt i magen.
Menneskehandlerne trodde ikke på at hun
var syk. Så snart hun fikk muligheten, løp
hun til nærmeste pizzeria og ropte på hjelp.
Ved hjelp av oversettingsprogrammet på piz-
Caritas’ Litauen-prosjekt
Startet opp i 2001 på initiativ fra
Renovabis, et tysk, sosialt misjonsfond
innrettet mot Øst-Europa,
ettersom mange ofre for menneskehandel
i Tyskland kom fra Litauen.
Har tolv sosialarbeidere på heltid og
fem psykologer på deltid, og hjelper
hvert år mer enn hundre ofre.
Har kontorer i Kaunas, Panevè••ys,
Klaipèda, ••iauliai og Marijampol.
50 < Fagbladet 3/2014
fbaargang2014 fbseksjonHEL