sikt og et skarpt blikk for de sosiale betingelsene
som preger Oslos østlige drabantbyer,
området der novellene utspiller seg. Språket
er presist og ujålete på samme tid,» uttalte
juryen for Brageprisen 2014. Mange av anmelderne
leste også Vinternoveller som et
innlegg i den sosialpolitiske debatten. Alle
historiene handler om folk som faller litt utenfor
i samfunnet. Her er fattigdomsproblematikk,
barnevern og rusomsorg.
– Jeg skjønner at boka kan leses politisk,
men det var ikke min intensjon å gi folk i
Groruddalen en stemme. Jeg kan ikke begynne
med et budskap når jeg skriver. Jeg
kan ikke bestemme meg på forhånd for at
jeg skal skrive ei bok om underklassen og
så blir det det. Men det er viktig for meg å
vise at vi mennesker er ganske like. Han som
sitter på gatehjørnet og tigger har de samme
ønskene og drømmene som deg og meg. Og
så er jeg opptatt av det personlige ansvaret vi
har for samfunnet rundt oss. Fordi vi lever i
en velferdsstat, er det lett å tenke at andres
elendighet ikke er vårt ansvar. Men vi har jo
et ansvar. Så når det kommer en hjelpende
figur inn på slutten av alle de tre novellene,
er nok ikke det helt tilfeldig, selv om det ikke
er bevisst. Jeg beundrer de menneskene som
faktisk tar ansvar for andre, som stopper opp
og spør om folk trenger hjelp. Jeg vil gjerne
være en sånn person.
En novelle om klima skulle Ingvild H. Rishøi
gjerne ha skrevet. En novelle som var
sånn at alle som leste den forsto alvoret i klimaendringene
og gjorde noe med det. Men
hun får det ikke til, sier hun, så derfor ga hun
heller de 75.000 kronene hun fikk da hun
vant Brageprisen til Natur og Ungdom.
– Jeg ga bort de pengene for å få lov til å
snakke om olje i mediene. Jeg syns det er en
vi skal miste de arbeidsplassene i oljesektoren
for at ungene våre skal kunne vokse opp i en
trygg verden. Jeg vil snakke på vegne av dem.
Ingvild H. Rishøi snakker som hun skriver.
I korte, enkle setninger, og i et språk som ble
formet rett nord for Sinsenkrysset på 80-tallet.
Novellefigurene hennes snakker også sånn,
selv om språket i Groruddalen er et annet nå.
– Det er viktig for meg at språket skal virke
muntlig og at historiene skal virke troverdige.
Derfor bruker jeg mitt eget talespråk og detaljer
fra mitt eget liv. Jeg hadde hamster da
jeg var liten, og jeg veit akkurat åssen en sånn
hamsterflaske klikker om natta. Derfor kan
jeg skrive om det. Og derfor tror folk kanskje
at det er mitt liv jeg skriver om også. Men
historien rundt er ikke min, for mitt privatliv
er privat. Selv om folk har lest boka mi, vil
jeg ikke at de skal kjenne meg.
Hun vil gjerne skrive hele livet, men det
er ikke så viktig for henne å kunne leve av
å skrive. Hun har jobbet i barnehage og på
gravlunden, og reiser gjerne rundt og holder
foredrag og underviser på skoler. Da føler
hun at hun er en del av verden. Hun trenger
å treffe folk for å kunne
skrive. Derfor er det så
«Fordi vi lever i en velferdsstat, er
fint å bo i Groruddalen,
det lett å tenke at andres elendig-syns hun, hvor folk av
alle slag lever tett på
het ikke er vårt ansvar. Men vi har
hverandre og du kan
jo et ansvar.»
merkelig tid vi lever i, hvor det er vår generasjon
som kan bestemme om menneskeheten
skal få leve videre på jorda. Men så bare
fortsetter vi som før og henter i barnehagen
og handler på Rimi. Og vi har en regjering
som vil åpne nye oljefelt enda vi vet at vi må
la to tredeler av ressursene ligge urørt for at
ikke jorda skal bli for varm. Det er så rart
at ikke Erna Solberg tar det inn over seg, at
det er hun som styrer akkurat nå og som har
ansvaret for å snu.
– Jeg tror det er mange som tenker som meg.
Som vil at det skal bli dyrere å fly og som vil at
oppleve mye rart på kjø
pesenteret eller t-banen.
Forfatteren kan være
ganske fjern og rar når hun går sånn og «surrer
», som hun kaller det. Hun stirrer. Lytter.
Og tar notater.
En gang ble hun nesten tatt på fersken. Hun
satt på t-banen og noterte noe hun hadde
hørt. Da var det plutselig noen som begynte
å snakke til henne om notatblokka hennes.
Om at det ikke er så vanlig lenger, at folk har
sånne notatblokker.
– Det likte jeg ikke så godt. Jeg hadde ikke
lyst til å si at «jeg er forfatter og jeg sitter her
og skriver opp det du sier». Heldigvis skulle
jeg av.
22 < Fagbladet 1/2015
fbaargang2015 fbseksjonKIR