PÅ POST: Kurdiske soldater
i YPG og YPJ er utplassert
over alt ved Rojavas
front-avsnitt, som er alliert
til den USA-ledede internasjonelle
koalisjonen mot IS.
PÅ POST: Kurdiske soldater
i YPG og YPJ er utplassert
over alt ved Rojavas
front-avsnitt, som er alliert
til den USA-ledede internasjonelle
koalisjonen mot IS.
SYRIA
Møtelederne har inntatt dirigentbordet. – Da starter vi, varsler
den kristne, syriske kvinnen over høyttaleren. De to kurderne
og araberne ved siden av henne vinker folk på plass. Kvinner
og menn fyller salen.
S
S
cenen utspiller seg i byen Amuda i det nordøstlige
Syria. Her møtes parlamentet i
den selvstyrende kantonen Jazira. Det
var her, i november 2013, at Rojava-regionen
erklærte seg selvstendig fra Assad-regimet
i Damaskus.
Forsvarsminister Abdulkerim Saroxan går på
talerstolen. Han unnskylder først sin gebrokne
arabisk, men må bruke det hvis alle skal forstå
det han sier. Syrisk-arameisk, arabisk og kurdisk
har nå alle fått status som offisielle språk.
Saroxan snakker om den folkelige kampen for
å forsvare regionen. Geriljastyrken deres, Folkets
forsvarsenheter (YPG), opprettholder fronten
mot Den islamske staten (IS) på en vellykket måte
inntil videre.
– Er det noen som har noen spørsmål? Noen
hender strekker seg i været, og ministeren peker
på en av dem.
– Tidligere var det ikke tillatt med demokratisk
arbeid i partier og sivile organisasjoner. Det er
mye som har forandret seg, sier tolken vår Abdulsalam.
Etnisk og religiøst lappeteppe
I dag kontrollerer kurderne store deler av det
nordlige Syria og har blitt den viktigste allierte
bakkestyrken til den USA-ledede koalisjonen mot
IS. Tre landområder langs den tyrkiske grensa er
utropt til egne kantoner som sammen danner
regionen Rojava.
Akkurat slik valget av navnet «kantoner»
antyder, er det liten tvil om at inspirasjonen er
hentet fra den desentraliserte og direktedemokratiske
modellen i Sveits. Ved å ta hensyn til
lokale forhold, passer modellen det etniske og
religiøse lappeteppet i det nordlige Syria og mange
andre steder i Midtøsten. Majoritetsbefolkningen
er kurdere, men også syrere, arabere, arme
nere og turkmenere bor her. Mennesker fra
religionen islam, kristendommen og den urgamle
jesidismen lever side om side. Tanken er å la
alle, både kvinner og menn, bygge opp et nytt og
bedre samfunn sammen.
Vil dele på makta
I etasjen over den pågående parlamentssamlingen
arbeider statsminister Akram Hasso med de gjennomgripende
endringene i samfunnet.
– Vi ønsker ikke å lide
samme skjebne som
Aleppo, Homs og andre
steder i Syria.
Dette selvstyret
ble skapt slik at
alle grupper kan
delta. Vi ser det
som en måte å
bevare Syria på,
med alle de kulturene
og minoritetene
som har bygget
opp landet.
Selv er Akram Hasso kurder. Han jobber som
advokat og er ikke medlem av noe parti, men har
bakgrunn i den kurdiske politiske bevegelsen.
Det var handlingene til kurdere som først og
fremst gjorde det mulig å etablere et selvstyre i
Rojava. Da de syriske regimestyrkene i stor grad
trakk seg tilbake fra den tyrkiske grensa sommeren
2012, ble samfunnsmakta tatt over av en
paraplyorganisasjon som besto av ulike kurdiske
partier og organisasjoner, blant dem Kurdistans
arbeiderparti (PKK), hvis geriljastyrker hadde
kjempet mot den tyrkiske staten i over 30 år. Kurderne
åpnet opp for å inkludere Rojavas øvrige
etniske og religiøse grupper i samfunnsstyringen. <
Fagbladet 2/2016 < 55
fbaargang2016 fbseksjonHEL